top of page
  • תמונת הסופר/תשקד הרטמן

תזונה ברפואה הסינית


אני נתקלת לא פעם בשאלה אם הדיקור הסיני יכול לעזור בהרזייה. הדיקור לא יכול לחולל קסמים ולגרום להרזיה משום מקום, אבל הוא כן יכול לעזור לרתום את הגוף ואת הנפש כדי לגרום לשינוי ולהתמיד בדיאטה ובאורח חיים נכון.

הרפואה הסינית רואה את אורח החיים כחלק בלתי נפרד משמירה על הבריאות ומניעת מחלות. ההמלצות הגורפות כוללות שינה טובה ורצופה בלילה, לא ללכת לישון מאוחר, לשלב פעילות גופנית, ולשמור על תזונה נכונה. אך מהי תזונה נכונה לפי הרפואה הסינית?

בעיניי, שתי המילים המרכזיות כדי להבין את עולם התזונה של הרפואה הסינית הן- מותאמת אישית. התזונה המומלצת שונה מאדם לאדם ומשתנה בהתאם לגוף, לבעיות רפואיות ולצורת החיים.

מעניין לדעת, שגם מחקר שנעשה לאחרונה במכון ויצמן מאשש את הרעיון שהתזונה המותאמת אישית נכונה יותר עבורנו. במחקר, ביססו לכל משתתף דיאטה מותאמת אישית שהתבססה על הרכב חיידקי המעיים שלו. בסוף המחקר ראו תוצאות טובות מאוד לא רק בנושא ההרזיה אלא גם במדדים אחרים כמו מדדי סכרת.

כל אחד מאיתנו שונה ולכן יקבל המלצות שונות לתזונה, למשל (על קצה המזלג)-

לטיפוסי חוסר: בעיות עיכול, חוסר נוחות בבטן שמוטבת במגע, שלשולים, עייפות וכבדות בסוף יום ולאחר ארוחה, רגליים עייפות- הסינים ימליצו על תזונה המחזקת את מערכת העיכול שמתמקדת בירקות שורש וירקות כתומים (בטטה, גזר, תפוח אדמה)ושיבולת שועל.

לטיפוסי עודף:טיפוסים חזקים, בעיות של עצירות, עצבנות, נוקשות בשרירים, חוסר נוחות בבטן שמוחמר במגע- הסינים ימליצו על תזונה מניעה, המשלבת ירקות ירוקים ,נבטים ואוכל מוקפץ.


ובכל זאת, ישנם כמה עקרונות כללים שבכל זאת ניתן ליישם אצל כל אחד:

*השעות החזקות לעיכול הן 7-9 בבוקר, ולכן כדאי לאכול ארוחת בוקר טובה (כמו שאמר הרמב"ם- בבוקר אכול כמלך ובערב אכול כאביון).

*לשמור על שעות קבועות לארוחות וגם לנשנושים, כשבינהם מרווחי זמן כדי לאפשר לאכול להתעכל.

*בזמן האוכל- להתרכז באוכל. לא בפלאפון, לא לעבוד תוך כדי, אלא להתרכז במזון עצמו.

*ללעוס היטב את האוכל. (כמו במודל המקלות הסיניים- לאכול בכל פעם ביסים קטנים וללעוס אותם היטב).

*טמפרטורה של מזונות –הסינים מחלקים את כל המזונות לטמפרטורה חמה, קרה או ניטרלית. מהיבט העיכול, לגוף קל יותר לעכל מזונות חמים (כשאנחנו אוכלים דברים קרים הגוף צריך להשקיע אנרגיה כדי לחמם אותם כדי שהוא יוכל לפרק את המזון). ולכן לא תמיד כדאי לאכול רק סלטים ושייקים (שנחשבים ברפואה הסינית למזונות קרים), אלא להקפיד להכניס לתפריט גם מזונות חמים כמו מרקים, דייסות וירקות מבושלים.

* התאמה של התזונה שלנו לעונה בה אנחנו נמצאים- למשל בחורף לאכול מזונות יותר חמים וכבדים כמו מרקים וקטניות בבישול ארוך ובקיץ לאכול מזונות קלים ומלחלחים יותר כמו מזון מוקפץ, בישול קל, פירות וסלטים.


ואיך נדע שהתזונה שלנו נכונה לנו?

מבחינת היציאות- אם הן יוצאות בקלות, כל יום, ולא רכות או קשות מידי.

ומבחינת העיכול- אם אין לנו כאבים או חוסר נוחות בבטן, ואין לנו תחושת כבדות אחרי ארוחה.

לסיכום, סקרתי כאן במעט את הראייה הסינית על אורח החיים והתזונה. כדי לגרום לשינוי בגוף חשוב להבין שהתזונה היא רק עוד נדבך בראיית עולם שלמה שכוללת גם פעילות גופנית, דיקור, ופורמולות צמחי מרפא על פי הצורך.

חשוב להדגיש שוב שאחד העקרונות בתזונה הסינית הוא התאמה אישית של התזונה לכל מטופל, ולכן כדאי להגיע לטיפול ולקבל אבחנה מדויקת לפני שמתחילים בדיאטה כזו או אחרת. ובינתיים, ניתן ליישם את שאר העקרונות- לא ללכת לישון מאוחר מידי, להקדיש תשומת לב למזון שאנחנו אוכלים, ולאכול בשעות קבועות.

.


מזמינה אותך ליצור איתי קשר למידע נוסף וקביעת טיפול

bottom of page