top of page
  • תמונת הסופר/תשקד הרטמן

כאבי ראש ברפואה הסינית



רבים מאיתנו נוטים לסבול מכאבי ראש. זה יכול להיות כאב רגעי, חד פעמי וחולף, או כאב שנוטה לחזור על עצמו שוב ושוב, ויכול להגיע כל חודש , כל שבוע, כל עונת מעבר או אפילו כל יום. אחד הפתרונות הקלים והמידיים הינו לקחת כדור כמו אדויל, או משכך כאבים אחר, אך במקרים בהם כאב הראש נוטה לחזור על עצמו נראה שהכדור אמנם משכך את הכאב באותו הרגע, אך הכאב ממשיך לחזור ולחזור שוב ושוב, כאשר לאורך זמן נדמה כי הכדור מתחיל פחות ופחות להשפיע, ואז נצטרך להגדיל את המינון.


אך למה בעצם יש כאב ? ואיך אפשר להפסיק את מעגל הכאב הזה ולמנוע את החזרתיות הזאת?

נתחיל קודם כל בהסתכלות מערבית. מבחינת הרפואה המערבית ישנם מספר סוגים של כאבי ראש כמו מיגרנה (כאב חד וחזק מאוד בדרך כלל בצד אחד של הראש), כאב חגורתי (כאב שמרגיש כאילו מישהו לוחץ על הראש עם חגורה), כאב מקבצי (cluster headache - כאב חזק מאוד שמגיע בהתקפים) ועוד. הסיבות לכאב הינן מגוונות וכוללות מתח של שרירי העורף הצואר והגב, מאמץ יתר על העיניים, מצבים רגשיים, ועוד. חשוב להדגיש כי בכל מקרה של כאב ראש חדש ולא מוכר, במיוחד אם מופיע בלילה ומעיר משינה , חשוב ללכת להיבדק אצל רופא על מנת לשלול בעיות חמורות יותר. הפתרונות של הרפואה המערבית מגוונים וכוללים בדרך כלל כדורים שונים לשיכוך כאבים, שינוי אורח חיים, תזונה ופעילות גופנית, משקפיים אם הבעיה נובעת מהעיניים ועוד.

ומה לגבי הרפואה הסינית?

אז מבחינת הסיבות להיווצרות כאבי הראש - ההסתכלות דומה מאוד. גם ברפואה הסינית הסיבות לכאב יכולות להיות מגוונות ולכלול מתח ונוקשות של שרירי הצואר והגב העליון, מתחים ריגשיים, סטרס, תזונה או אורח חיים לא מאוזן ועוד.

חשוב להסביר שהרפואה הסינית הינה רפואה מותאמת אישית. כלומר, כל אחד יקבל טיפול אחר שמותאם לגוף שלו ולכאב שלו. גם אם שני אנשים מאובחנים שניהם כסובלים ממיגרנות עפ"י הרפואה המערבית, עדיין ההסתכלות הסינית תהיה אחרת, ובסופו של דבר כל אחד יקבל טיפול אחר ומותאם לו.

התפיסה הזאת של רפואה מותאמת אישית הינה מרכזית וחשובה בהבנת הרפואה הסינית. הרי כל אחד מאיתנו הוא שונה, אנחנו אוהבים מאכלים שונים, אנחנו עובדים בעבודות שונות, אנחנו לוקחים תרופות שונות וישנים או לא ישנים מספר שעות שונה בלילות. גוף של בחור צעיר לאחר צבא שונה מגוף של אישה לאחר מספר לידות ושונה מגוף של אדם מבוגר שעבר לפני כן ניתוחים או פרוצדורות אחרות. ולכן למטפל/ת יהיה חשוב להבין מיהו אותו מטופל שיושב מולו, ומה קורה בגוף שלו באופן כללי, בנוסף לאבחנה יותר מדויקת של כאב הראש עצמו.

שאלות שיישאלו ויהיו חשובות באבחנת כאבי הראש יהיו קודם כל על מיקום ספציפי של הכאב בראש. האם הכאב ברקות? בקודקוד הראש? בעורף? במצח? מאחורי העין? מופיע רק בצד אחד של הראש?

בנוסף, יישאלו שאלות על אופי הכאב – מתי הוא מגיע? באילו שעות? בערב? בבוקר? בסוף יום עבודה? רק בקיץ או בימים חמים? איך הכאב מרגיש- חד ודוקר? פועם? עמום וחלש? מה מקל עליו- מנוחה ושכיבה או דווקא יציאה לפעילות גופנית?

דוגמאות:

  • כאב באיזור הרקות והעיניים, מופיע בדרך כלל בצד אחד של הראש, כאב חד וחזק. מופיע יותר בימים לחוצים בעבודה או במצבי רוח בעיקר של עצבים ותסכול – ברפואה הסינית זהו כאב שמשוייך לאנרגיית הכבד. במקרה כזה חשוב לבדוק גם את מצב שרירי הצואר, העורף והגב העליון ולשחרר אותם אם הם תפוסים, על מנת לאפשר זרימה חופשית של דם מהראש אל הגוף ולהפך. המלצות לבית יכולות לכלול שתיה של מים עם לימון ונענע, אכילת עלים ירוקים, להוסיף יותר פעילות גופנית ועוד. האסטרטגיה הטיפולית תכלול דיקור שיאזן את אנרגית הכבד.

  • כאבים באיזור המצח קשורים למרידאן הקיבה. יכולים להגרם מחוסר שתייה מספקת במהלך היום (במיוחד בימים חמים), או מאכילה לא מסודרת לאורך היום או חוסר אכילה. בנוסף, בכאב ראש מהסוג הזה הכאב יכול להיגרם לעיתים ממאכלים מסוימים. (ברפואה הסינית יש מזונות חמים וקרים. למשל סלטים וסושי נחשבים למזונות קרים ומאכלים חריפים, בשרים וכו' נחשבים למזונות חמים. כל אחד בהתאם לגוף שלו צריך לאכול תזונה שמתאימה לו, מי שיש לו נטייה לחום צריך להמנע ממזונות חמים שיכולים במקרה הזה להוביל לכאבי ראש, ומי שיש לו נטייה לקור צריך להמנע ממזונות קרים. ארחיב על תזונה בראייה הסינית במאמר נפרד).

  • כאב ראש שמורגש בצורה עמומה, לעיתים מתוספת תחושה של חולשה או סחרחורת. מופיע בדרך כלל בסוף היום או כשיש עייפות גדולה. במקרה זה הטיפול יכלול אסטרטגיה של חיזוק הגוף, על ידי נקודות דיקור מתאימות או פורמולות של צמחי מרפא. ההמלצות לתזונה יכללו שורשים כתומים כמו בטטה וגזר, קטניות, סלק ועוד.

  • כאב ראש שמגיע לפני הוסת החודשית, כל חודש. גם זהו סוג של כאב שמקושר לאנרגית הכבד בדרך כלל ובמקרה הזה ייתכן שהטיפול ישתנה מעט כל שבוע בהתאם לשלב המחזור בו האישה נמצאת (בזמן וסת, לאחר הוסת, לקראת הוסת וכו').

בסופו של תהליך האבחון יותאם טיפול מדויק ומותאם לכל אחד, בהתאם לכאב שמופיע אצלו.

הטיפול כולל בדרך כלל שחרור מנואלי של שרירי הצואר והגב (אם הם תפוסים), ובחירת נקודות דיקור המתאימות לכל מטופל באופן אישי. לעיתים ולפי הצורך תתוסף פורמולה המורכבת מצמחי מרפא סינים בתצורה של אבקה או של טנקטורה (נוזל), אותה יש לקחת כפעמיים ביום. בנוסף ינתנו הנחיות לאורח חיים- כמו פעילות גופנית, שינה, תזונה וכו'. חשוב לציין שהטיפול לא פותר את הבעיה בפעם אחת, ובמיוחד לא אם מדובר בכאבים שנמשכים לאורך שנים. מדובר בתהליך שנמשך בדרך כלל כחודשיים- שלושה (משתנה אצל כל מטופל ומטופל), ולאחר מכן תקופה נוספת של טיפולי תחזוקה (פעם בחודש או יותר עפי הצורך).

לסיכום, במאמר הזה ניסיתי לתת כמה קוים כללים שמדגימים את צורת המחשבה וההסתכלות הסינית על הגוף ועל כאבי הראש. כמובן שכל מקרה הוא אחר ומיוחד, ובדרך כלל יש ערבוב של כמה דברים ביחד, ולכן חשוב ללכת למטפל מומחה, להתייעץ, ולטפל.

מה כדאי לבדוק עוד לפני שהולכים למטפל/ת?

  • אם מדובר בכאב ראש חדש, חזק מאוד, שיכול להופיע בלילה ולהעיר משינה- ללכת להיבדק אצל רופא.

  • בנוסף בכל מקרה של כאב ראש כרוני רצוי לבדוק את העיניים. רובנו עובדים שעות ארוכות מול מסכים (מחשב, טלויזיה, פלאפון) – דבר המחליש את הראייה. כשהעיניים צריכות להתאמץ והראייה חלשה יכולים להופיע כאבי ראש, במקרים כאלו משקפיים יכולים לפתור את הבעיה.


מזמינה אותך ליצור איתי קשר למידע נוסף וקביעת טיפול

bottom of page