top of page
  • תמונת הסופר/תשקד הרטמן

הריון ברפואה הסינית



אתחיל בכמה הבדלים בין ההסתכלות הסינית למערבית על הריון.

עפ"י ההסתכלות הסינית, הריון מחולק ל-10 חודשים (לא ל-9 חודשים), ונספר מרגע הביוץ המשוער (ולא עפ"י הוסת האחרונה כמו במערב). ישנם מספר כתבים עתיקים שמדברים על הריון, הם מאפיינים כל חודש במרידאן אנרגטי אחר שמזין את הרחם, ובאלמנט שונה לכל טרמסטר. בכתבים מצוין מה כדאי ולא כדאי לאכול בכל חודש, ומפורטת התנהלות נכונה בחיי היום יום כשהדגשים הם לשמור על רוגע, להסתכל על דברים יפים, לעשות דברים מרגיעים, ללכת לישון בשעה מוקדמת.

ההבנה היא שהמצב הנפשי של האם משפיע על ההזנה של העובר. בסין של פעם נהגו להחזיר את הנשים בהריון לבית הוריהם, שם יכלו לנוח ולא לעבוד קשה כמו שהיו עובדות בבית המשפחה של הבעל.

חוסר איזון שהיה לפני ההריון יוכל לבלוט יותר, או לפעמים דוקא להסתדר בזכות ההריון. מבחינה נפשית ההסתכלות היא שישנה הזדמנות לצמוח ולגדול, "להיוולד מחדש". הגוף מתמלא בדם, שזהו נוזל הנפש.

תחילת ההריון: בשבועות הראשונים הגוף עובד בחוזקה על מנת לבנות את הרחם הגדלה, את השליה וכמובן את העובר. כל האנרגיה הפנויה בגוף ("צ'י") וגם דם מופנים אל הרחם על מנת לאפשר זאת. דבר זה מסביר את העייפות הגדולה המאפיינת את ההריון בתחילתו.

בתחילת ההריון ישנם שינויים פיזיים גדולים שקורים בגוף . גם מהבחינה הסינית ישנם שינויים אנרגטיים בתנועה ובמרידאנים, שיכולים לשבש את הכיוון הנכון של הגוף, למשל לגרום לתנועה של הקיבה כלפי מעלה במקום כלפי מטה, מה שגורם לבחילות ולצרבות.

מבחינה נפשית תחילת ההריון מאופיינת בחלומות מוזרים, פחדים שעולים, שינויי מצב רוח. כל אלו הינם תוצאה של השינוי הגדול שמתרחש בתוך הגוף.

בדיקור ניתן לעזור לגוף לשמור על איזון על אף כל השינויים הגדולים המתחוללים בו, לחזק את יכולת ההחזקה למעלה על מנת למנוע הפלות ודימומים, להפחית את חומרת הבחילות, ולחזק את הגוף מבחינת העייפות.

האלמנט בטרמסטר הראשון הינו אלמנט האדמה, שאחראי על הבנייה וההזנה. אלמנט האדמה גם קשור מאוד למע' העיכול.

בשלב זה ההמלצה היא לנוח ככל הניתן, ללכת לישון מוקדם, לאכול תזונה מזינה ומסודרת, לדאוג תמיד שיש אגוזים או נשנושים אחרים בהישג יד, לא להגיע למצב של בטן ריקה זה יכול להחמיר את הבחילות. להמשיך או להתחיל פעילות גופנית מתונה כמו הליכה, יוגה, פילטיס.

אמצע ההריון: ההריון מתייצב, הבחילות והעייפות פוחתות, השליה כבר בנויה ומזינה את העובר, הרחם בנויה וממשיכה לגדול, בעובר הקטן כבר קיימים כמעט כל האיברים והרקמות שבשלב זה רק ממשיכים לגדול ולהתפתח.

לרוב בשלב זה אין תלונות מיוחדות. לעיתים ישנם כאבים באיזור האגן מכיוון שמבחינה פיזיולוגית העצמות שם נפתחות על מנת לאפשר לרחם לגדול ולעלות לכיוון הבטן.

זהו שלב המתאפיין באנרגיית העץ, שגדל ומתפתח לכל הכיוונים.

חשוב להמשיך לשמור על שגרת פעילות גופנית מתונה, במקרים של כאבים ניתן להעזר בישיבה על כדור פילטיס, תרגילי יוגה או פילטיס ודיקור.

סוף ההריון: הבטן כבר גדולה ומפריעה להתכופף ולנוע, לוחצת על הסרעפת מה שיכול לגרום לקוצר נשימה ולחוסר יכולת לנשום עמוק, ויכולים להופיע כאבים שונים בגב, באגן ובירכיים שצריכים לסחוב את כל המשקל.

יכולות להופיע בעיות שקשורות במשק הנוזלים כמו בצקות או נפיחויות בגוף והשתנה מרובה. השינה מפסיקה להיות רציפה בשל חוסר הנוחות ההולך וגדל.

שלב זה מאופיין על ידי אנרגיית המים. הגוף מלא בנוזלים ומוכן ללידה. תנועת המים היא כלפי מטה, יש להם קשר לפחדים, וליכולת התבוננות עצמית. תרגילי הרפיה ונשימה יכולים להקל את חוסר הנוחות וגם כהכנה ללידה הקרבה.

עדיין מומלץ להמשיך עם פעילות גופנית מתונה אך להתאמץ מידי, לנוח, ולהמשיך בתזונה מזינה ומסודרת. לדאוג לכריות נוחות במיטה – בין הרגליים, מתחת לבטן , ומתחת לראש. ישיבה על כדור פילטיס, סיבובי אגן ולהקפיד לשתות הרבה מים.

דיקור יכול לסייע בהפחתת כאבים, בטיפול בבעיות בנשימה או במשק הנוזלים , בהרגעת פחדים ומתחים ובחיבור לאני הפנימי שלנו. הדיקור יכול לסייע לגוף להתכונן ללידה, להפוך עובר אם לא התהפך למצג ראש, ובזמן הלידה לסייע במידה והלידה לא מתקדמת.



מזמינה אותך ליצור איתי קשר למידע נוסף וקביעת טיפול

bottom of page